Aardbeving

Aardbevingen. Natuurlijke kracht.
Vannacht kreeg ik in het midden van de nacht een sms van een vriend van me. Hij was wakkergeschud doordat er een aardbeving had plaatsgevonden. Je zou kunnen zeggen dat dit nogal raar was. Hij heeft net een aardbeving gevoeld en hij smst mij. Raar.
Maar toch niet.
Dit was al de 2de aardbeving die hij meemaakte. De eerste was de grote aardbeving in Turkije op 17 augustus 1999. Waar ik ook was.
Samen zaten we als 2 enigste buitenlanders vast in een boerengat kuststadje dichtbij het epicentrum.
Mensen in paniek, puin overal, mensen schreeuwend om hulp vanonder het puin en uiteindelijk mensen dood.
Freaky is dat ik sliep toen de aarbeving gebeurde. Ik sliep en werd niet eens wakker toen de 2 bovenste verdiepingen van ons appartementblok instorten. Ik werd niet wakker toen mijn nicht schreeuwend vanaf het balkon naar beneden sprong. Vanaf de 3de verdieping.
Ik werd pas wakker toen mijn vader mij uit bed sleurde en me een paar klappen gaf. Toen pas ontwaakte ik. Midden in de nacht. Met apocalyptische beelden die ik tot vandaag de dag kan herinneren.
De dag die daarop volgde kerfde genoeg beelden in mijn hersenpan om door te gaan als een volledig trauma. Gelukkig voor mij was er een busje van de Britse Ambassade die alle Europeanen evacueerde uit het ramgebied. Gelukkig voor mij was er nog plaats op die bus voor mij en de 2 dochtertjes van mijn nicht. Gelukkig want uit het rampgebied geraken was onmogelijk gezien de staat van de wegen en het land toen. Onmogelijk. Alleen de gelukkigen die Europeaan waren geraakten er uit en moesten niet meer toezien hoe de chaos nog groter werd.
Nog steeds is er die wrange nasmaak van het hebben van een Europees paspoort. Het maakte me blijkbaar tot een mens dat waardevoller was. Waardevoller want geëvacueerd. Waardevoller want weg van de miserie. Waardevoller dan vrienden en familie die wel achterbleven in de shit.
Het doet toch wel wat met een mens.
En vannacht kwamen die herinneringen en gedachten weer eens bij me op. Wat een sms toch allemaal kan teweeg brengen.

Leave a Reply

