Ehsan Jami – het recht om een klootzak te zijn.

“Hier, heb je nog eens een reden om kwaad te zijn en je op te winden”: Zei Mo. En hij gaf me Ehsan Jami’s boek. Ik zou blij moeten zijn dat mijn vrienden me zo goed kennen. Want het boek bracht me tot ongekende hoogten van opwinding en kwaadheid. Ik vroeg me af of het nu weeral eens nodig was om de Islam weeral eens in een slecht daglicht te stellen. Zeker gezien het islamofobisch klimaat dat er heden ten dage heerst in Europa en de gehele Westerse wereld.
Moest er nu weeral een politieker opstaan die in de naam van stemmenwinst zich negatief uitlaat over de Islam? Moest er nu weeral eens iemand die klaarblijkelijk niks van de Islam kent zich wentelen in alle stereotiepen die er bestaan over de Islam? Moest er weer eens iemand de Islma verkrachten en onwaarheden gaan verkopen?
Dit vroeg ik me allemaal af als de ware Atheist die ik ben. Als ik dit me al afvraag dan moet het al ver zijn gekomen.
Ik ben een ware Atheist. Maar is ben opgegroeid in een cultuur die als voornaamste religie de Islam kent. En mij zal je niet horen zeggen dat ik alles weet over de Islam. Maar gelukkig heb ik voldoende neven en nichten die zich in de Koran hebben bekwaamd.
Daarom weet ik juist dat alles wat Ehsan in zijn boek neerschrijft gewoon onwaar is. Hij praat meer over wat neergeschreven is in de Islamistische Wetregels (Sharia) dan over wat in de Koran staat. En de Koran is nog steeds het Heilige boek voor Moslims. Niet veel Moslims trekken zich iets aan van wat in de Sharia staat. Alleen extremisten eigenlijk.
En dat stoort me nog het meest. Dat men weeral van alle moslims extremisten wil maken.
Heeft men dan nog steeds de les niet geleerd dat generalisatie een slecht iets is?
Blijkbaar niet. Maar ja. Als er maar stemmen te winnen zijn. Als men de grote leegte die Ayaan Hirsi Ali heeft achtergelaten maar kan opvullen.
Ahja. Ik wens Ehsan alleszins veel geluk in de politiek. Het zal nodig zijn als hij aan de kleine piet van Geert Wilders wil zuigen.

Leave a Reply

