Go Nuke Yourselves, Bitches.

Normaliter hou ik me nogal stil als het over kernenergie gaat. Het lijkt me allemaal veel te hardcore Groen!. Zo’n ecologist die verfoeid wordt door menigeen wil ik niet worden. Plus het feit dat andere ecologisten zich al vastpinnen op dit onderwerp, ja, dat laat me de vrijheid om de ecologische bitch uit te hangen over andere onderwerpen.

Maar nu ik juist Finland verlaten heb, moet ik er wel over schrijven. Finland wil deze zomer beginnen met de bouw van een nieuwe kerncentrale. Je kan je afvragen hoe dat kan met de groenen in de regering. Maar blijkbaar is deze beslissing genomen in 2002, toen de groenen geen deel uitmaakten van de regering. En op dit moment hebben zij geen middelen om de bouw tegen te houden.

De jonggroenen daarentegen willen zich uit alle macht verzetten tegen de bouw van deze vergissing. Zij plannen in de zomer een waar actiekamp (een hint naar Jong Groen!) om zich te verzetten. Het actiekamp zal plaatsvinden op amper een honderdtal meter van de site. Met dat kamp willen ze de Finse publieke opinie sensibiliseren over kernenergie.

Want kernenergie is niet zon ‘schone’ energie die men wil laten uitschijnen. Ze is ook geen antwoord op de opwarming van de aarde. Ze is ook geen antwoord op het stijgende energieverbruik. Ze is ook geen antwoord op de steeds duurder wordende energieprijs.

Nergens is zij een antwoord op.

Al wil de industrie dit wel anders laten uitschijnen. Maar moeten wij een industrie geloven die in haar voortbestaan bedreigd wordt? Zij wil alleen overleven, of neen zij wil zoveel mogelijk geld uit de zakken van de belastingbetalers en consument kloppen.

En op dat laatste komt het eigenlijk allemaal neer. Waarom horen we opeens dat kernenergie de oplossing zou zijn voor de opwarming van de aarde. Waarom besloot Electrabel een jaar geleden om de klimaatfilm van Al Gore gratis aan te bieden aan alle Humo-lezers?

Omdat, natuurlijk, kernenergie goedkoop is voor de industrie zelf. Goedkoop voor de industrie. Duur voor de consument. Wat weinigen weten is dat de kerncentrales in België ooit et steun van de belastingbetaler zijn gebouwd. Dat was nog in de tijd dat kerncentrales als giftige paddestoelen oprezen in het Europese landschap. Nu zijn die desbetreffende centrales allemaal afgeschreven en wordt er alleen maar pure winst gemaakt (okay ik overdrijf, maar als zij dat mogen dan mag ik dat ook ^^).

Kerncentrales zijn ook niet zo ‘schoon’ als ze altijd doen uitschijnen. De perceptie leeft dat men voor kernenergie gewoon wat radioactief spul in een buis moet steken en er dan energie uitkomt. Mis poes. Kernenergie is niet CO2-neutraal. Bij het delven van dat spul moet men gigantische hoeveelheden CO2 uitstoten en ook nadien zijn het ook niet de minste hoeveelheden waarover we spreken.

En om dan geheel een ecologist te spelen…

Met deze gang van zaken geeft men een verkeerd signaal. Men zegt dat kernenergie hét antwoord is op het stijgende energieverbruik en de opwarming van de aarde. Met kernenergie kan men zoveel mogelijk energie verbruiken als men wilt en kan de opwarming gestopt worden. Dat laat men uitschijnen. En dat terwijl juist energieverbruik en de opwarming aan elkaar te koppelen zijn. Men moet juist naar een matiging van ons energieverbruik gaan om die opwarming te stoppen. Of denkt men nu echt dat we op grote energievoet kunnen blijven leven? Wel, natuurlijk laat de industrie dat uitschijnen. Zij verdienen er tenslotte geld aan. Christus.

Ja Christus. Ik blijf gelijk maar typen. Maar ik wil toch nog iets anders meegeven. De totale bullshit die er verschijnt als men het voorstelt alsof de kerncentrales sluiten ook het licht uitgaat. En dan vragen ze zich nog fijntjes af of we zo willen afhangen van onze buurlanden voor energie. Wel. 1) Waar was dat laatste argument toen men ‘ons’ verkocht aan Suez? Wel. 2) Mocht de Belgische regering gedaan hebben wat ze beloofd hadden en de noodzakelijke stappen genomen hebben inzake hernieuwbare energie, dan, dan he, dan zouden we die argumenten niet moeten weerleggen. Wel. Fook that.

En fook Ivo Belet en zijn CD&V om weeral eens de mensen voor te liegen.

(mijn excuses voor al deze ecologische hardcore schijt. Vergeef mij of sla me de volgende keer dat je me ziet. Vergeef me)

Leave a Reply

