Onmenselijk

Het voorspeld alleszins niks goeds voor de komende 4 jaar. Als regerings- onderhandelaars al het zogezegde ‘algemeen belang’ voorop stellen en kinderrechten door de vingers willen zien.
De 10-jarige Kevin uit Ecuador, die hier in België een illegaal bestaan leidt, ging vanochtend naar Hertoginnedal om de regeringsonderhandelaars een lijst met namen te overhandigen. Die lijst bestaat uit 15 minderjarigen die in een gesloten opvangcentrum vast zitten en uitgewezen dreigen te worden.
Het is ver moeten komen als men nu al kinderen in de strijd werpt om een humaner asielbeleid na te streven, maar blijkbaar kan het nu eenmaal niet anders. Wat dan choquerend is dat de politiekers de volledige schuld op de ouders van die ‘illegale’ kinderen laden.
Kan men dan niet verstaan dat mensen ergens anders hun heil gaan zoeken en om zo hun kinderen een betere toekomst te geven. Is dat zo onmenselijk om je kinderen een leven geven. Een leven dart anders beheerst zou zijn door armoede, werkloosheid, onderdrukking, enzo.
Het doet toch vragen rijzen. Is dit hoe het de komende 4 jaar eraan toe zal gaan? Zal men kiezen voor een menselijk beleid of een regelteverij waar ze zelfs de Groen!en het nakijken bij zullen geven?

4 responses to “Onmenselijk

  1. ik ben ook benieuwd naar de komende 4 politieke jaren.. Yves Leterme is niet bepaald een man die ik de politieke macht in België zou toevertrouwen, maar soit, 800 duizend Belgen beslisten daar anders over.. benieuwd of hij in zijn 4 jaar mij van het tegendeel kan overtuigen😉

  2. Hey Batje,

    Ik weet dat het frustrerend is om zulke dingen te lezen, en ik heb me zelf ook bij die frustraties moeten neerleggen…Als vrijwilligster in een asielcentrum word ik maar al te vaak geconfronteerd met de machteloosheid, maar anderzijds besef ik maar al te goed dat België niet het opvangcentrum van de ganse wereld kan zijn…Helaas…Economische vluchtelingen worden normaal gezien niet gelegaliseerd in ons belgenlandje, maar toch heb ik daar soms mijn twijfels over…in het asielcentrum waar ik werk worden mensen gelegaliseerd die soms minder redenen hebben dan anderen die dan weer niet gelegaliseerd worden, en dat enkel en alleen omdat ze de nodige bewijzen niet kunnen voorleggen (littekens en afgehakte ledematen zijn zeker nog niet genoeg als bewijs?) of niet beschikken over de nodige documenten (wat wil je, als mensen soms in allerijl hun hele hebben en houden moeten achterlaten?)…en dát maakt mij vooral kwaad…de Brusselse ambtenaren beslissen op basis van een paar interviews over soms letterlijk het leven van mensen, en dat gaat met de versnelde asielprocedure niet anders zijn…integendeel…Het blijft een diepgeworteld probleem dat met eender welke regelgeving nooit een geschikte oplossing zal kennen…of ben ik nu weer té fatalistisch?…

  3. Thomas Aelbrecht

    – 4 jaar in het land zijn en geen papieren aanvragen
    – Weglopen van de politie en achteraf klagen over de hardhandigheid van de aanpak
    – De Belgische belastingsbetaler via OCMW en sociale gesubsidieerde organisaties die mensen laten onderhouden.

    Good evening Volksrepubliek België?

  4. Hoe belachelijk en mindblowing het ook moge zijn; volgens mij heeft iedereen uit het Zuiden recht om hier te blijven. Onze Samenleving is volgens mij volledig naar de zak. Wij doen er alles aan om onszelf rijk te houden en het gehele Zuiden leeg te zuigen. Wij hebben nog steeds een verantwoordelijkheid gewoon omdat wij het beter hebben dan de mensen in het zuiden. Het moge hippie-achtig klinken, maar volgens mij is iedereen hier welkom tot wij echt daadwerkelijk moeite doen om de levenssituatie ginder te verbeteren. WIj kunnen , moreel gezien, iemand niet weigeren naar hier te komen als ze een beter leven wensen. Soit, ik ben er mss wat té fel in, maar ik bedenk mij gewoon dat als ik in Ecoador zou wonen, ook ik zou willen migreren naar een Europees land om een veilige en mooie toekomst uit te bouwen. Spijtig genoeg vergeten de mensen hier maar al te vaak hoe goed we het hier hebben en willen we onze rijkdom niet delen met mensen die er slechter voorstaan als wij.

Leave a Reply

