Groene ontspanning

Ik probeer me voor te houden dat teveel breinarbeid slecht is. Mijn hersenen zouden eens kunnen afsterven. Daarom las ik geregeld een pauze in. Als ik dan boeiende afleiding heb, dan durft de ontspanning wel eens langer te duren dan de feitelijke arbeid. Vandaag was het van dat.
Mijn afleiding van de dag bestond uit het, bijna uitgelezen, boek van Femke Halsema; ‘Linkse Lente’ en de sitcom ‘Weeds’. Beiden schitterend in hun vorm.
Het boek van Femke Halsema doet haar eigen motivatie uit de doeken, een motivatie waar ik al een ongelofelijke fan van werd na haar Bergrede. Maar ze laat ook haar eigen persoonlijk kicht schijnen op pijnpunten in de Nederlandse samenleving. In haar analyses is het verhelderend om te zien hie België steeds Nederland als referentiepunt neemt en het er zoveel slechter vanaf brengt.
En dan over naar een serie die handelt over Hollandse groenten.
Weeds is een serie die gaat over een weduwe die in weed begint te dealen nadat haar man is gestorven, met het enige doel haar kinderen te kunnen onderhouden. Het speelt zich af in een Desperate Houswives, look-a-like, suburbsding. Maar het is beter! Weg met die huisvrouwen! Hier met Weeds! En dit zeg ik al na amper de eerste aflevering gezien te hebben. Dat beloofd!

Leave a Reply

