Maastricht – automutilatie

Van krassen in lijf en leden ben ik geen voorstander, noch een grote liefhebber. Krassen in de ziel daarentegen zijn er bij mij in overvloed en het is dringend tijd dat er nog iets bij gekrast wordt.
Het begint me allemaal wat duidelijk te worden.
Ik ben 22 en heb elke week wel een ander doel in mijn leven, andere aandachtspunten waar ik me op stort. Dit voelt aan alsof het niet verder mee kan gaan. Het is gewoonweg nodig dat ik wat minder wereldvreemd en naïef wordt. Dat ik met beide voeten op deze aardbol mezelf kan voortbewegen.
Er zijn nu eenmaal dingen die me nooit ofte nimmer zullen lukken en er zijn nog ontelbare gedachtengangen waarin ik tot het mislukken gedoemd zal worden.
Het besef is aanwezig dat ik nooit in staat zal zijn om van een vent deel te laten uitmaken van mijn leven, dat ik nooit een familie zal kunnen starten of ook maar enigzins hebben, dat ik nooit in staat zal zijn om de wereld te verbeteren, dat ik nooit een opvoeder zal kunnen zijn,… .
Dat besef moet ik kunnen omzetten naar een werkelijkheid.
Het kan nu eenmaal niet anders dan dat ik mezelf moet kunnen zijn. Het verloochenen heeft te lang geduurt.
En het enigste waar ik echt in geloof dat ik goed kan is schrijven.
Idialiter zou ik conclusies moeten trekken en een kluizenaarsbestaan gaan leiden. Liefst dan nog in een grot, ergens diep verborgen in een bos. Afgesloten van het wereldse.
Maar spijtig genoeg gaan ideale situaties en realiteit niet goed samen. Ze zijn zelfs tegenstrijdig.
Ik weet van mezelf nu dat ik geen volwaardig deel kan uitmaken van een maatschappij die mij in zovel opzichten niet zint. Maar ergens zal ik toch een manier moeten zoeken om mezelf te zijn en een lage participatiegraad in de samenleving te bereiken.
Wat zuigt toch een woord als ‘participeren’.
Maar het kan niet anders dan dat ik voel dat de eerste letters, wat ooit een volwaardige zin zou moeten worden, in mijn ziel worden gekrast. Met een immens groot glasscherf.

Leave a Reply

