Openheid? versus Geslotenheid?

Slaap zat er vannacht er niet in voor mij. Toen ik de slaap maar niet kon vatten, heb ik me maar eens nuttig gemaakt. Over de Noordergrens hebben we de Nederlanders zitten en sinds een paar dagen ben ik fameus in de ban van de bloggende Nederlanders. Op mijn ontdekkingstocht kwam ik heel snel de planeet GroenLinks tegen.
Het verraste me hoe openhartig GroenLinkse bloggers wel zijn over hun eigen partij, hun partijstandpunten en hun kopstukken. Ik zou me die openhartig hier, in België, niet kunnen indenken. Het lijkt me wel alsof men in Nederland geen schrik van de kiezers heeft en misschien nog belangrijker, dat men geen schrik heeft van discussies. Als ik zie hoe Groen! de afgelopen jaren geëvolueerd is van een partij waarin over alles gesproken kon worden tot een applauspartij, dan draait mijn maag om. Het is natuurlijk wel te begrijpen dat Groen! zich de laatste jaren als een front moest presenteren om na de verkiezingen van 2003 te kunnen overleven. Maar ik heb het gevoel dat, door die frontvorming, er ongelofelijk veel betrokken mensen met een mening zijn weggetrokken. Ze staan op non-actief omdat ze hun mening niet meer konden ventileren binnen de partij.
Het is dan ook vreemd dat, als men de blogs leest van Groen!en, men geen enkel woord van kritiek tevoorschijn komt. Misschien ben ik gewoon té kritisch, maar ik heb nondedoeme kritiek op de toestanden die er gaande zijn binnen de partij. En ja, ook ik heb me voor de verkiezingen stil gehouden. Erger nog, ik heb mensen zelfs blogstukken afgeraden omdat ze teveel kritiek voor lijsttrekkers zouden inhouden.
Ik die altijd mijn huizenhoge spandoek met ‘basisdemocratie’ uithang.

Zou het misschien eens tijd zijn voor een revolutie in onze gedachtengang? En begin ik eigenlijk niet al te veel het woord revolutie te gebruiken?

Leave a Reply

