Opstandig

Ik voel me zo… rusteloos … opstandig…

Het is dan ook een tamelijk raar dagje geweest. Ik ben met moeite uit mijn bed geraakt. De fles rooie wijn, de fles martini en een tekenbeet op mijn enkel hadden daar veel mee te maken! Maar Behalve de dag doorbrengen met een droge mond en een dikke enkel, had ik ook de tijd om veel na te denken.
En ik denk veel te veel na, natuurlijk.
Van ergens in de verte kwam mijn werkstuk voor ethiek langsdrijven.
De dag voordat mijn werkstuk van ethiek binnen moest zijn heb ik het onderwerp nog aangepast in ‘ Abortus bij mensen met een mentale handicap/beperking’. Johei zou je denken, maar ik heb het niet binnengegeven. Het leek me een beetje te choquerend wat ik daar allemaal in had neergeschreven. De gelovige klootzak die het vak geeft zou me er 100% zeker op hebben gebuisd. Dat doet hij nu eenmaal als het onderwerp, de persoon die het ingeeft of je teennagels hem niet bevallen.

Maar terug on-topic.

Ik ben erachter gekomen dat ik eigenlijk een tegenstander ben van abortus. Het past ergens gewoon niet in mijn normen en waardenpatroon. Ik zou het nooit over mijn hart kunnen krijgen om een abortus te ondergaan. Daarvoor geloof ik teveel in het leven. Daarvoor schat ik leven te hoog in.
Maar! Gelukkig zal ik nooit een abortus hoeven te ondergaan, uit het biologische feit dat ik een ‘man’ ben. Ik zal dus ook nooit zwanger kunnen geraken. Dus dat probleem is eigenlijk van de baan. Ik moet er me geen zorgen over maken.

Ben ik daarom ook tegen dat anderen (vrouwen) een abortus ondergaan?
Neen!
Want dat is hun zaak. Zij zouden die keuze moeten hebben en zij alleen zouden die keuze kunnen maken. Want het is tenslotte hun lichaam. En daar heeft niemand anders zakens mee. Simpel nietwaar?

Ik snap dan ook niet wat de zogezegde Pro-Life’ers te zagen hebben. Mogen de mensen hun eigen keuzes niet meer maken. Ik maak toch ook de keuze om te roken en mijn longen stilaan zwart te laten zien. Ik maak de keuze om leveronvriendelijke hoeveelheden alcool tot mij te nemen zodat als ik niet sterf van longkanker wel zal sterven aan een levercirose.
Het moge een beetje ongenuanceerd neergeschreven worden, maar ik ben een heuse voorstander van de keuzevrijheid van de mens. En als die keuze geen andere mens schaadt dan hebben anderen daar gewoon geen zaken mee.
Snappie?
Baas is eigen buik! Baas in eigen longen!

Leave a Reply

