Nationale Feestdag


Ontsnappen kan ik er niet aan. Het is vandaag de nationale feestdag van ons aller Belgenlandje! De koning heeft gisteren al zijn traditionele toespraak gehouden en niet anders dan alle jaren tevoor moet je wel van den Albert houden. Ja, ik zie houden.
Want oh ja. Ik ben een ware Belg. Ik hou van België, nog meer dan dat ik van Europa hou. Waarom?
Omdat België zo uitzonderlijk is tiens!
Kent er iemand een ander land waar het zo goed is om te wonen? Een ander land waar men 3 verschillende talen spreekt? Een land waar men over de gewestsgrenzen heen niks van elkaar afweet?

Er gaan dus vele dingen mis en België en het aantal Vlamingen dat luidop staat te roepen om een afscheiding is eigenlijk niet meer te tellen. Maar ik ben blij dat België het nog een jaar heeft uitgehouden. En ik hoop op nog meer jaren, jaren vol met België.
Ik heb nogal vaak discussies met zogezegde flaminganten over het voortbestaan van ons lieftallig landje. En eerlijk gezegd; ik snap hun redenering totaliter niet. Hoe kan men nu een voorstander zijn van een afgescheiden Vlaanderen?
Vele mensen op deze wereldbol weten met moeite dat België de hoofdstad is van Brussel, laat staan dat ze zullen weten waar Vlaanderen ligt. Telkens ook als ik in het Buitenland zit dan ben ik juist ongelofelijk verheugd om het verhaal van België te vertellen. Wij zijn één van de enigste volkeren die een federaal land hebben bekomen zonder een burgeroorlog.
En wat met Belgische chocolade, Belgisch bier of Belgische wafels? Hoe ga je dat in hemelsnaam aan de wereld uitgelegd krijgen dat die niet meer bestaan?
Daar gaat onze export dus eh.

Maar wat belangrijker is: Als we een parlementair stelsel niet een kunnen doen werken in een land waar men 3 talen spreekt, wat verwachting kan men dan koesteren van Europa. In Europa zitten we tenslotte met zoveel méér andere talen en zelfs zoveel andere nationaliteiten. Als we het hier in ons miniskuul landje nog niet eens kunnen doen werken…

whatever… Happy Belgiumday to you all!

Leave a Reply

