‘Janet’ in elkaar geslagen door ‘makak’

Het was deze week weer eens zover… zinloos geweld
(jaja… we weten eigenlijk allemaal maar al te goed dat elk soort van geweld zinloos is, maar de term is zo ingeburgerd geraakt dat zelfs ik het niet niet durf te gebruiken 😉 )

In het Brusselse werd een man ferme kwetsuren toegebracht door een jongere die er ‘allochtoon’ uitzag. Dat was natuurlijk niet genoeg om ophef over te maken, maar de jongere in kwestie durfde het aan om de man te beschimpen met lieve koosnaampjes als ‘vuile homo’.

De heersende normen kennende kwam dit natuurlijk direct in het nieuws en de reacties bleven dan natuurlijk niet uit. Ik had niet minder verwacht dan dat men het weeral eens ging hebben over de onverdraagzamheid van ‘allochtonen’ tov holebi’s. Het was ook niet uit te sluiten om de eeuwige dooddoeners als ‘als ze ons niet aanvaarden moete ze terug naar hun eigen land’, ‘die bruin zouden eens goed in hun kont gepakt moeten worden’ , ‘ Brussel is zo onveilig omdat daar zoveel islamietjes wonen’ en zoveel meer fraais te moeten lezen.

Telkens als ik deze dingen lees ben ik verontwaardigd.
(enja mijn verontwaardiging is één van de dingen die mij laten voortdrijven op deze hoge golven)

Mensen laten zich zo vaak alleen door de negatieve beeldvorming beïnvloeden.
En dan bedoel ik niet dat er geen problemen zijn, maar dat dit meer is dan een probleem van ‘allochtoon’ vs ‘autochtoon’. Dit is een groter maatschappelijk probleem waar volgens mij mensen in het keurslijf van stereotypen en vooroordelen worden geduwd.
Het lijkt wel een andere discussie, maar dat is het eigenlijk niet.

Men gaat er verkeerdelijk van uit dat men ongenuanceerd en met veralgemeningen mag/moet denken.
En dat is toch zo jammer. En eigenlijk een schande.

Nog even over Brxl:
Ik ken de stad.
Ik heb er eventjes gewoond en ik ben er meermaals verdwaald.
Naar mijn bescheiden mening is Brxl een heerlijke stad!
Een stad waar zowel ‘blank’ als ‘bruin’ leven en dat op intercultureel vlak haar gelijke niet kent.
Ik ga niet zeggen dat er geen problemen zijn in Brxl. Ik ben er zelf al een paar keer overvallen (zowel door blank-uitziende als bruin-uitziende mensen) en in elkaar geklopt.
Maar dit doet volgens mij geen reet aan het feit dat er in Brxl meer positieve dingen gebeuren dan negatieve.
Toen ik in Brxl woonde heb ik zoveel menselijk warmte gezien die die eenzame maanden daar tot een groot vreugdeniveau heeft gebracht. Deze menselijke warmte kwam zowel van die verdomde allochtonen als die racistische bange blanke man en was zowel naar mij toe als naar elkaar gericht.
Er is dus nog hoop voor een warme samenleving niet?

Leave a Reply

